Het verschil tussen cross- multi- en transmedia.

Dagelijks maakt vrijwel iedereen gebruik van verschillende media. En alles wat wij via deze media te zien of te horen krijgen is goed over nagedacht. Alle media uitingen zijn ingezet met een bepaalde visie, en maken deel uit van dit concept. Het kan bijvoorbeeld gaan om het verkopen van een product, of het overbrengen van een boodschap. En al deze concepten worden weer uitgevoerd wanneer wij gebruik maken van de media uitingen die ons word aangeboden. Denk maar bijvoorbeeld aan het lezen van een advertentie in de krant, het kijken van een programma op tv en alles wat je tegenkomt op het internet. Wanneer media word gebruikt voor een concept kan dit op verschillende manieren. Een concept kan crossmediaal, transmediaal, en multimediaal zijn. Wat dit nou precies inhoud? Dat zal ik jullie even uitleggen.

Bij een multimediaal concept word dezelfde boodschap verspreid over verschillende kanalen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de verfilming van een boek. Het verhaal in de film en in het boek zijn hierin hetzelfde en worden door verschillende kanalen verspreid.

Bij een crossmediaal concept word een verhaal of boodschap over verschillende kanalen verspreid. Elk medium dat hierbij gebruikt word vult de tekortkomingen de andere media aan. Denk bijvoorbeeld aan een reclame op tv, waarin ze je informeren over een leuke app die je kunt dowloaden op je telefoon. Het gaat om hetzelfde product, maar je hebt niet aan alle media evenveel als het gaan om de boodschap.

Bij een transmediaal concept word het verhaal of boodschap over verschillende kanalen verspreid, waarbij elk medium iets unieks toevoegt aan het geheel. Bij alle media dat word gebruikt om het grote beeld te scheppen, kan het eigen stukje verhaal afzonderlijk van elkaar worden begrepen. Zo kan de kijker zelf bepalen van welk medium hij/zij gebruik wilt maken, zonder dat hij/zij met alle media te maken hoeft te hebben om het verhaal te snappen. Denk hieraan bijvoorbeeld aan het tv programma de mol, en de verschillende manieren waarop de kijken betrokken kan raken in het spel. Bijvoorbeeld door het gebruik maken van de app en de website.

Wat deze verschillende conceptvormen met elkaar gemeen hebben? Ze proberen allemaal het overbrengen van de boodschap, en het bereiken van hun doelgroep!

Daniel Roselle

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s