Bijna iedereen gebruikt het woord “relevant”. Maar wat bedoelen we ermee als we dit woord gebruiken i.c.m. een crossmediale campagne? In deze blog ga ik jullie vertellen wat relevantie is.
Als je succes wilt hebben dan is daar veel aan verbonden. Succesfactoren zijn meestal: tijd, boodschap en plaats. Je kunt een hele goed boodschap hebben die je wilt communiceren maar als je dit midden in de nacht doet zullen weinig mensen wat van je horen. Je moet dus zorgen dat je een goed verhaal verteld op het juiste moment op de juiste plaats tegen de juiste mensen. En dat is vaak waar het mis gaat. Één of meerdere van deze factoren is vaak niet goed uitgewerkt waardoor de boodschap niet of onjuist bij de ontvanger komt.
Het is dus heel belangrijk dat je vooraf onderzoek doet naar wanneer je iets verteld en tegen wie en hoe. Als je dit niet doet geef je soms veel geld uit aan een campagne die totaal zijn doel mist.
Er zijn al heel veel voorbeelden van. Zo kunnen we al beginnen bij de advertenties op Nu.nl. Op Nu.nl staan advertenties die op een speciale manier worden gekoppeld aan een nieuwsbericht. Meestal komt dat doordat het artikel woorden bevat die te maken hebben met de advertentie. Het gebeurt weleens dat de wereld wordt opgeschrikt door een ernstig bericht. Bijvoorbeeld de ramp met vlucht MH17. Dan kan het zomaar gebeuren dat bij dat nieuwsbericht een advertentie staat van KLM met de tekst: “Vlieg nu comfortabel naar de zon!”. Deze advertentie heeft een goede boodschap maar op het verkeerde moment en de verkeerde plaats. De advertentie is dan totaal niet relevant en zal eerder mensen ergeren.
Bedenk altijd goed wat je wilt bereiken. Je hebt dan al eerder een de juiste succesfactoren dan dat je dit niet doet. Welk voorbeeld heb jij van een relevante campagne die succes had?