Storytelling

In je leven zie je ontzettend veel reclame, op tv, langs de snelweg, op internet en nog op veel meer plekken. Deze reclames zijn niet altijd even interessant. Maar je hebt eer ook een paar die erg aangrijpend of grappig kunnen zijn, deze reclames vertellen meestal een verhaal dat je aanspreekt en meesleept. Wanneer mensen de reclame erg aangrijpend vinden is er sprake van goede storytelling.

In deze blog zal ik uitleggen wat storytelling inhoud en daarna zal ik een voorbeeld geven van een reclame met goede storytelling. Ik zal vertellen welk verhaal er verteld wordt, welke karakters en dingen er in voorkomen en wat hun rol is in het verhaal.

Story telling is het overbrengen van een verhaal. Dit verhaal heeft een verhaal structuur met een begin, een middenstuk en een eind. Een verhaal bestaat uit een tijd, een plaats, een ruimte, een conflict, een perspectief, een verteller, personages en motieven. Dit verhaal kan op meerdere manieren verteld worden, je hebt namelijk impliciete en expliciete storytelling. Impliciet houd in dat er iets wordt verteld maar het is niet letterlijk gezegd. Bijvoorbeeld iemand die een diner organiseert dan laten ze zien dat er mensen uitgenodigd worden en dan gaat het over naar het diner dat op tafel staat, je snapt dat het diner klaargemaakt is zonder dat ze het laten zien. Expliciet is erg letterlijk, als het gaat over een diner wordt ook alles laten zien. Erg duidelijk dus.

Dan nu een voorbeeld waar storytelling in wordt gebruikt. Een reclame campagne die iedere Amerikaan wel kent is de campagne van het merk Old spice. Dit is een merk voor deodorant en douchegel en dat soort dingen speciaal voor mannen. In de reclames is er een grote zwarte man te zien die elke keer erg mannelijke dingen doet. Het verhaal waar het hier om gaat is dat het product speciaal voor echte stoere mannen is gemaakt en dus niet voor vrouwen. De personages die voorkomen in de reclames zijn altijd erg gespierd en een van de twee mannen ziet er ook erg intimiderend uit. De rol die zij hebben in het verhaal is vertellen wat voor mannelijke dingen je wel niet allemaal kan doen als je de Old spice deodorant gebruikt. Daarnaast heb je natuurlijk de deodorant zelf die al dat mannelijke zweet terug houden en minder laat stinken.

In de reclame wereld kan storytelling erg belangrijk zijn, mensen zullen na een leuke reclame met een goed verhaal sneller geïnteresseerd zijn in de producten die de reclame promoot. Mijn vraag naar de lezers is: Kan je een leuk voorbeeld bedenken van een reclame campagne die volgens jou een goede storytelling heeft?

 

Door: Merel van Dijk.

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s