The storytelling behind, ‘the voice’!

In deze blogpost zal ik het met jullie hebben over ‘storytelling’. Het woord ‘storytelling’ letterlijk vertaald uit het Engels betekend natuurlijk het vertellen van verhalen. Maar ‘storytelling’ heeft ook een andere betekenis dan simpelweg het vertellen van een verhaaltje, het is een belangrijke speerpunt binnen de crossmediastrategie. Bij een crossmediale concept is ‘storytelling’ een krachtig middel om een bepaalde gedachtegoed te koppelen aan een concept of merk dat op de markt wordt gebracht. Hierin kun je denken aan bepaalde: motivaties, houdingen, visies, overtuigingen, wereldbeelden en ‘wereldbeelden’ die voor de consument betekenis hebben en iets toevoegt aan de beleving van de consument.

Bij de meeste crossmediale concepten kun je wel uit halen dat er gekeken is naar de storytelling. Denk bijvoorbeeld maar aan het programma the voice. Als je niet goed over nadenken zou je denken dat er geen goed verhaal in zit. Meerdere kandidaten doen mee met een wedstrijdje zingen. Maar het is natuurlijk veel meer dan dat. De manier waarop het word gepresenteerd en gefilmt laat de kijker weten dat deze kandidaten bezig zijn met het vervullen van hun dromen! Express worden er kleine interviews gehouden met de kandidaten waardoor de kijker meer te weten komt over hun persoonlijke leven. Soms zelf hele persoonlijke dingen die de kandidaten hebben meegemaakt, dit zorgt er natuurlijk voor dat de kijker symphatie voor de kandidaat krijgt en een soort band creert met deze kandidaten. De kijkers willen blijven kijken om er maar achter te komen hoe het nou gaat met die ene kandidaat waarvan de partner net is overleden, of die ene kandidaat die zijn eigen kind niet mag zien en door dit programma hoopt dat zijn kind hem op tv zal zien. Natuurlijk gaat door al deze informatie niet alleen meer over wie alleen de mooiste stem heeft, maar wie gunnen wij het meeste? Wie vinden wij het leukste? Wie willen we graag in de finale zien, misschien juist die ene kandidaat die geen zielig verhaal had maar juist altijd zo grappig was! Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen favoriet, en dit komt onder andere door de storytelling.

Daniel Roselle

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s