Iedereen kent het iedereen zit in de trein niet meer met elkaar te praten maar op hun mobiel te kijken. Ze zitten dan meestal op Facebook of Twitter. De “social” media communicatie. Dit sociaal kan je er makkelijk vanaf halen. Mensen zijn niet meer bezig met elkaar te praten in ‘real life’ maar op het web. En als mensen hier niet aan mee doen horen ze er niet echt bij of zijn ze ouderwets.
Natuurlijk heeft deze media ook weer zijn voorbeelden zoals je hoeft niet meer naar een winkel toe om te bekijken wat ze hebben. Je kan gewoon naar de website gaan. Maar dit heeft ook weer zijn nadelen. De winkels die we kennen van hun leuke promotiemiddelen van vroeger bestaat niet meer op deze manier. De winkels bestaan nog wel maar de zelfde manier van marketing communicatie.
Social media heeft dus tegenwoordig veel invloed op de marketing communicatie, Dit zowel positief als negatief. Het positieve van social media in de marketing is dat alles sneller werkt en je zelf ook nog jezelf kan promoten omdat het een stuk goedkoper kan. Dit is ook wel een nadeel, het nadeel hiervan is dat de bedrijven die werken in de social media de klant op deze manier veel meer gaat aansmeren omdat het dan ‘goedkoper’ is.
Nog een voordeel maar ook groot nadeel is ook dat je overal commentaar op kan geven. Je hebt een nieuwe campagne en iedereen kan daar zijn mening op kwijt bij Twitter en Facebook. Helaas is de mens zo dat ze het leuk vinden om alleen maar slechte dingen er vaak op te zetten. Doordat deze mensen dit doen zijn er weer nieuwe klanten die zo afhaken omdat ze alleen het verhaal van de klant lezen. Een voorbeeld is NS. Er zijn vaak problemen met de NS zoals storingen en de nieuwe OV kaart. Helaas zegt niemand hoe goed eigenlijk de Nederlandse spoorwegen zijn en hoe vaak de treinen wel goed rijden.
Facebook en Twitter zijn leuk. Maar het verpest ook wel een beetje onze sociale contacten.
Esther Zonneveld