Het verschil tussen crossmediaal, multimediaal en transmediaal

In dit blog zal ik de verschillen van: crossmediaal, multimediaal en transmediaal uitleggen. Dit zal ik doen door middel van voorbeelden te geven.

Bij crossmedia worden meerdere mediums gebruikt. Denk bij mediums aan: Tv, radio, internet etcetera. Al deze mediums worden gebruikt om een boodschap over te brengen. Als een medium wegvalt is de rest niet meer functioneel. De mediums hangen dus samen.
Denk hierbij aan The voice of Holland. Je hebt in de krant gelezen dat het programma weer op tv komt. Je kijkt daarna in de Tv-gids wanneer het op tv komt. Je kijkt het programma op de tv, en moet daarna een stem uitbrengen via mobiele telefoon. Als het stemmen via mobiele telefoon wegvalt kan er ook geen winnaar zijn. Zo hangen meerdere mediums van elkaar af.

Bij een multimediaal concept versterken verschillende mediums elkaar juist niet. Er wordt een boodschap via verschillende mediums overgebracht. Neem hierbij het de krant en een digitale versie. Het nieuws zal niet ineens verschillen. Het artikel over de iphone 6 in de krant “De Telegraaf” zal bijvoorbeeld qua content niet verschillen van het digitale stukje van “De Telegraaf”.

Dan heb je ook nog een transmediaal concept. Hierbij heeft ieder medium zijn eigen content met een andere boodschap. Ik denk hierbij aan Voetbal International. VI heeft een app waarin korte stukken geschreven worden over het nieuwste voetbal nieuws. Daarnaast is er ook een blad waarin andere content dan op de app staat. In het blad worden namelijk uitgebreide artikelen geschreven terwijl deze niet in de app te lezen zijn en vice versa. Beide mediums hebben dus verschillende content.

Het is echter niet zo dat een concept vaak maar één van de drie vormen heeft. Een concept kan meerdere vormen hebben, maar vaak is er één dominant. Neem hierbij als voorbeeld VI. Je hebt op je smartphone geen toegang tot artikelen, maar er wordt wel geadverteerd dat het in het blad wel mogelijk is. Voor mensen die niet wisten dat er ook een blad was is het adverteren in de app dus cruciaal. VI heeft dus twee mediums met verschillende content, maar ook twee mediums die samenhangen. Er is dus sprake van Transmediaal en Crossmediaal. Het is echter ook mogelijk om tegen betaling toegang te krijgen tot de uitgebreide artikelen op de smartphone en zo heb je ook weer een multimediaal concept.

Geschreven door: Diégo van Lingen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s