Iconisch, Indexicaal en Symbolisch.

Ten eerste hoort Iconisch bij Multimedia, omdat Iconisch inhoud dat er een overeenkomst is tussen twee media, dit is hetzelfde geval bij multimedia. Bijvoorbeeld word er een album van laten we zeggen Pink Floyd van een lp naar een cd overgebracht en het kan ook op internet worden gezet.

Ten tweede hoort Indexicaal bij crossmedia, omdat Indexicaal naar iets verwijst, crossmedia kan dit ook doen door in de ene medium door te wijzen naar de andere, maar indexicaal is niet altijd crossmediaal het kan ook transmediaal zijn. Crossmedia is wel altijd indexicaal, hierdoor past indexicaal dus beter bij crossmedia. Bijvoorbeeld maak de smaak van Lays, Je zet op internet wat jij denkt wat een lekkere smaak is en als de meerderheid daar op stemt wordt die smaak ook echt gemaakt en op de markt gezet.

Als laatst hoort Symbolisch bij transmedia, omdat bijv. Batman een symbool heeft d alle media weer verschillend is, soms letterlijk soms figuurlijk. Batman is in ieder medium hetzij stripboek of een game een symbool. Dit sluit dus dan bij transmedia aan omdat iedere media een ander verhaal aangeeft aan het symbool.

http://www.teamnijhuis.nl/vakpraat/blog/het-geheim-van-een-crossmediale-campagne

http://nl.wikipedia.org/wiki/Batman_(personage)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Relics

Door: Lex Huigen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s