Iconisch, Indexicaal en Symbolisch

Op deze prachtige dag ga ik jullie vertellen over 3 verschillende contentrelaties. Vorige week had ik het over crossmediale concepten, en nu gaan we deze concepten linken aan een contentrelatie.

Iconisch
Iconisch is een overeenkomst een gelijkenis. Een icoon dat een mens of voorwerp afbeeld maar niet gelijk staat aan de realiteit. Het heeft een overeenkomst en mensen kunnen het snel herkennen door de eenvoud. Als we in de winkel lopen staan en je bent opzoek naar tandpasta en je kijkt om je heen.. we zien allemaal tube’s tandpasta met verschillende verpakkingen. Maar de inhoud is allemaal het zelfde, tandpasta. Dit is een voorbeeld van iconisch.

Indexicaal
Indexicaal is verwijzend naar. Stel je ziet voetsporen in de sneeuw dan zie je waar de sporen naar toe lijden maar er is geen letterlijke overeenkomst. Stel je hebt een project waar je informatie wilt geven aan de klant maar niet alles gelijk wilt laten zien. Je wilt ze doorverwijzen naar.. De QR code is hier een perfect voorbeeld van. Ik heb heel vaak op stage’s een kleine flyer moeten maken, hier paste nooit alle informatie op die het bedrijf kwijt wil. Hier plaatste we een QR code op zodat de klanten zelf worden doorverwezen naar wat het bedrijf wilt informeren naar de klant.

Symbolisch
Dit onderwerp geeft een gevoelswaarde. Kijk naar de reclame van George Clooney voor Nescafe. Hij staat symbolisch voor het merk. Of witte rook bij het Vaticaan, we hebben een nieuwe paus maar eigenlijk staat witte rook nergens voor. Mensen geloven hier in, het is gewenning of een afspraak. Als ik ’s ochtends opsta hoor ik de klokken luiden. Eigenlijk zijn het maar klokken. Maar toch denkt men gelijk aan de kerk omdat dit gewenning is.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s