Authenticiteit is niet te koop

Een trend die mij opvalt en erg aanspreekt, is de liefde voor authenticiteit. Je kan hierbij denken aan eerlijke producten waarbij het vakmanschap voorop staat. Als het om voedingsproducten gaat, zijn het vaak gezonde en pure producten. Deze trend speelt zich af op consumentenniveau, dus gaat het om een maxi-trend. De symbolische waarde van de producten speelt een grote rol bij deze trend. Het gaat niet zo zeer om de producten zelf maar meer het gevoel en de beleving.

Waarom is dit een groeiende trend?

Veel mensen krijgen steeds minder affiniteit met de massaproductie en massacommunicatie. Ze vinden het onpersoonlijk. Eerlijke en handgemaakte producten vertellen tenminste een verhaal en scheppen een band met de consument. Bij veel van deze producten wordt de herkomst aan de consument getoond. Neem als voorbeeld een fles rode wijn. Deze fles wijn kun je scannen met de Layar-app. De app toont aan waar de wijn is gemaakt en laat het verhaal van de wijn zien. We zien een video met mooie beelden uit Bordeaux en toegewijde boeren met liefde voor hun ambacht. Fantastisch toch? Vergelijk dat gevoel eens met je fabrieksmatige slobberwijntje van de Albert Heijn.

Deze authentieke sfeer zien we ook terug in het ontwerp en de vormgeving van deze producten: no-nonsense, duidelijk en minimaal. Less is more. Amen.

Bron: Aantekeningen les 6


Pepijn Meek

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s