Dit jaar was voor mij het jaar van de sneakers. Ik heb nog nooit zoveel mensen op sneakers zien lopen. Neem bijvoorbeeld de wereldberoemde Airmax. Nike is een grote aanbieder van sneakers en zij blijven ook steeds weer nieuwe schoenen op de markt brengen. Zodra er een nieuw model uit is heeft iedereen hier een mening over en de sneaker freaks stuiven meteen op de winkels af om het eerste paar te bemachtigen.
Als je in Utrecht kijkt zijn er soms wel 5 verschillende sneaker-winkels bij elkaar in de buurt. Maar wat je tegenwoordig ook steeds meer ziet is het online verkoop van de schoenen. De consument kan het internet afstruinen naar de nieuwste modellen en kan zo ook sneller en beter de prijzen vergelijken omdat je op de site alle schoenen bij elkaar hebt. In de winkel liggen misschien niet alle schoenen die er worden aangeboden bij elkaar.
Sneakers zijn eigenlijk bedoelt voor het gebruik tijdens sport. Echter gebruiken jongeren de schoenen als gewone vrije tijds schoenen. Dit komt door verschillende factoren. Ten eerste zijn sportschoenen zijn doorgaans licht van gewicht, met een kunststof zool en met soms flitsende kleuren. Ten tweede dragen veel jongeren deze schoenen en zullen sommige jongeren de schoenen kopen omdat ze erbij willen horen. Ten derde is het aanbod van sneakers enorm. De keuze zo groot dat er voor bijna iedereen wel een geschikte schoen bij zit.
Eveline Hoogenboom