Usability

Usability betekend gebruiksvriendelijkheid. Dit houd in dat je gaat kijken naar het gebruik van het product en of deze goed/makkelijk gebruikt kan worden. Het is altijd lastig om de klant tevreden te houden. Vooral bij het openbaar vervoer. Maar als het product gebruiksvriendelijk is zullen de gebruikers niet snel tegen problemen lopen en zullen dan positief reageren op het gebruik van dit product.

Als student ga je vaak met het openbaar vervoer om op school te komen. Sommige hebben geluk dat ze vlak bij school wonen andere moeten helaas langer gebruik maken van het openbaar vervoer. Het nadeel van het openbaar vervoer naar school is dat erg vele mensen dus de zelfde overvolle bus nemen. Gelukkig word er wel rekening gehouden met de consumenten. Zo is er de OV-chipkaart in het leven gekomen. Nu geen gezeik meer met losse strippenkaarten of een lange wacht rij om in de bus te komen. Dus de OV zou het reizen makkelijker moeten maken maar is dat ook zo?

De OV-chipkaart heeft een paar negatieve kenmerken: De aanschaf van een OV-chipkaart brengt extra kosten met zich mee omdat de kaart aangeschaft moet worden. Het systeem van OV-chipkaart is zo aangelegd dat de individuele reiziger gevolgd kan worden, dit schend de privacy van de gebruiker. Ook zijn de poortjes of paaltjes waar je moet in checken loop je het risico dat je het vergeet om uit te checken. Dit gebeurd vooral bij de paaltjes. Deze staan niet altijd bij de uitgang van het station dus kan je er makkelijk voorbij lopen. De OV-chipkaart is vooral een obstakel voor mensen die niet vaak reizen, ouderen en toeristen, zij weten vaak niet wat de bedoeling is en in de automaat word niet goed aangegeven wat je dan moet doen.

Maar natuurlijk zijn er ook positieve kenmerken: het is flexibiel om met de OV-chipkaart te reizen. Je kunt bijvoorbeeld bij de bus eerder of later uitstappen, tot het eindpunt meereizen of besluiten het laatste stukje te lopen zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je nog wel genoeg strippen hebt afgestempeld. Dit kan natuurlijk ook met de trein. Je hoeft je geen zorgen te maken over de eindbestemming want je kan gewoon overal uit checken. Je hoeft er ook niet over na te denken of je een enkel of retourtje moet kiezen voordat je gaat reizen. Treinkaartjes en strippenkaarten hoeven we niet meer te kopen want we hebben gewoon 1 pasje in onze bezitting waar we overal mee naar toe kunnen. Dat maakt een groot verschil tussen een trien of bus missen of halen. Daarnaast kan je ook nog je kosten online controleren, dit is erg overzichtelijk en handig.

Zoals altijd heeft alles zijn voor- en nadelen, hier is de OV-chipkaart geen uitzondering in. Zelf denk ik dat het voor vele mensen nog wel wennen is, en toch weten sommige mensen niet anders. Alles online regelen is altijd wel een beetje een gedoe. Maar als je het eenmaal geregeld hebt, is dit kaartje iets waar je absoluut niet meer zonder kan. Nog altijd zijn ze bezig met het verbeteren van dit product, zodat het uiteindelijk helemaal gebruikersvriendelijk word.

Esther Zonneveld
JDE-04

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s