Hier nemen we weer Serious Request voor. HEt zijn 3 dj’s die dus in een glazen huis zitten midden op een druk plein. Maar mensen kunnen ze ook volgen via het web of tv dankzij webcams.
Usability is dat het product met de vershillende media goed bij de doelgroep wordt gebruikt, dus kort gezegt is het te gebruiken?, Hoe moet ik het gebruiken?, Welke media moet ik ervoor gebruiken? en Gebruikt de doelgroep deze media?, deze vragen ga ik beantwoorden.
Serious Request is te gebruiken doordat je zelf geld in het glazen huis kan inleveren, maar je kan ook via het web doneren. Ze gebruiken dus tv, radio, het web en deelnames. Ik kan de dj’s dus door verschillende media volgen en hun leggen uit hoe ik via verschillende media geld kan doneren. De doelgroep van Serious Request is voor jongeren die naar het radio station luisteren, het radiostation zend eigenlijk alleen pop-liedjes uit, dus dat bereikt jongeren. Jongeren gebruiken vaak het web, ze zijn hierdoor bekend ermee, tv is nog steeds een grote medium dus Jongeren gebruiken dat ook. Radio zoals eerder gezegd dat door de muziek die het station uitzend, dat jongeren zich daar gaan aantrekken. En als laatst dat Jongeren dus het geld hebben om en de dj’s te zien en te doneren.
Hierdoor is de usability van Serious Request goed, want alles wordt door de juiste doelgroep gebruikt.
Door Lex Huigen
Bronnen:http://www.sir.nl/blog/crossmediaal
Basisboek Crossmediaal Concepting, Reynaert en Dijkerman, Boom Lemma