Relevantie

In deze blogpost zal ik het over relevantie hebben. Valt het jou ook altijd op dat er in de reclame van een voetbal wedstrijd bier en frituur reclames zijn? Dit is geen toeval! Deze bedrijven hebben goed nagedacht over de relevantie. Waar bedrijven over nadenken is hoe zij de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste medium of kanaal over kunnen brengen.

Stel je voor, je zit voor de buis. Het is 9 uur s’avonds en je ziet ineens een reclame met lego. Als je logisch nadenkt heb je al zoiets van wat heeft een lego reclame nou op dit tijdstip te vinden? De kinderen zijn toch niet meer wakker op dit tijdstip? Dat heeft het lego bedrijf ook bedacht en daarom worden de meeste speelgoed reclames in de lunchpauzes of na kwart over 3 op tv uitgezonden. Het moet natuurlijk wel relevant zijn. Heb jij ooit een reclame voor een scheermesjes op een kinderkanaal gezien?

De kinderen houden van speelgoed en kijken rond deze tijdstippen naar tv. De juiste boodschap is dus op de juiste tijd gebruikt. Ik vertel nu al een tijdje dat televisie hier gebruikt wordt. Over de televisie is echter ook nagedacht. Het bepalen van het juiste medium is ook erg belangrijk bij relevantie. We hebben allemaal wel last van die irritante advertenties op internet, maar in werkelijkheid is er over die advertenties ook nagedacht. Je hebt bijvoorbeeld nog nooit veel reclame voor gebitsreiniging gezien aangezien oudere mensen nou eenmaal niet veel de computer gebruiken.

Internet advertenties kunnen echter ook een voorbeeld van slechte relevantie zijn. Je bent opzoek naar een broek, maar weet niet echt welke. Je kijkt op de G-star site, maar besluit dat deze broeken te duur zijn en wil je wel echt een skinny jeans? Doe mij maar toch een slimfit. Er is tegenwoordig op internet een gebruik van een algoritme wat al jou “interesses” opslaat in een gepersonaliseerde luchtbubbel. Wat er namelijk aan de hand is dat je de volgende dag ineens weer advertenties van dezelfde G-star broek die jij te duur vind. Je hebt zelf weinig invloed op je luchtbubbel. Cookies zijn namelijk vaak geen keuze meer, maar een verplichting. Zonder cookies functioneert de site niet meer goed. Je wordt dus overrompelt door advertenties die niet relevant voor jou zijn.

Geschreven door: Diégo van Lingen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s