Relevantie

Relevantie

Wanneer je op het internet zit of als je tv kijkt en zelfs als je in de file staat zie je reclame. Overal is reclame, we kunnen ons leven niet meer voorstellen zonder. Maar heb je wel eens nagedacht over welke reclame je te zien krijgt en waarom precies die? Dit is een kwestie van relevantie.

In deze blogpost ga ik het daarover hebben. Ik ga uitleggen wat relevantie is en met behulp van een voorbeeld van een concept ga ik het hopelijk wat duidelijker maken.

Relevantie is kortgezegd de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat, op het juiste moment via het juiste middel of kanaal. Het gaat er vooral om wie de doelgroep is en hoe die benaderd wordt. Je kan namelijk pas het goede moment en het goede middel vinden wanneer je weet wie de doelgroep is. Je kan bijvoorbeeld niet een reclame voor speelgoed uitzenden na middernacht, dan zullen de kinderen voor wie die reclame bedoeld is hem niet zien.

Iets wat erg met relevantie te maken heeft en het ook goed gebruikt zijn de reclames die je op het internet ziet. Denk maar eens na, over elke reclame die je ooit gezien hebt op het internet is nagedacht waar en wanneer ze die reclame neer moeten zetten. Dat zijn een boel reclames! Iets slims wat ze gebruiken zijn cookies, cookies slaan informatie op van bijvoorbeeld de sites die je bezocht hebt en de zoekopdrachten die je ingetypt hebt. Bedrijven kunnen deze info gebruiken om hun reclames te laten zien aan de goede doelgroep, zo krijg je het grootste deel van de tijd reclames te zien waarvan jij in de doelgroep valt. Bijvoorbeeld op Facebook, daar zijn altijd wel reclames en misschien heb je wel gemerkt dat niet iedereen dezelfde reclames krijgt. Als je bijvoorbeeld veel googelt naar nieuwe Apple producten en IPhone hoesjes zal je hoogstwaarschijnlijk een reclame voor de nieuwe iPhone krijgen of van een site die iPhone hoesjes verkoopt. Deze reclames zijn relevant omdat jij duidelijk geïnteresseerd bent in Apple producten, als jij nou een reclame zou krijgen voor de nieuwe Nokia telefoon is de relevantie een stuk minder goed.

Hopelijk snap je nu wat relevantie is en zal je anders kijken naar alle reclames en andere dingen die je ziet om je heen. Misschien kan je nu zelf ook een leuk voorbeeld bedenken van slechte relevantie.

 

Door: Merel van Dijk.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s